+48 512 730 906 kontakt@css-create.pl ENG

Blog: Co to jest eyetracking i do czego służy?

Technologia css-create · 03 GRU 2019

Okulografia (ang. eye tracking, śledzenie ruchów gałek ocznych) – technika stosowana od ponad 100 lat w takich dziedzinach, jak psychologia, medycyna, ergonomia, interakcja człowiek-komputer czy marketing w celu śledzenia punktu skupienia wzroku, ruchów gałki ocznej oraz rozmiaru źrenicy osoby badanej.

W 2006 r. Badacz Jakob Nielsen stwierdził, że przeglądamy sieć w przewidywalny sposób.

Odwiedzający stronę skanują zawartość w ciągu kilku sekund, zgodnie z kształtem litery F. Najpierw skanują stronę od lewej do prawej. Następnie wrócą do lewej strony strony i zaczną skanować w dół. Następnie wykonają drugi ruch poziomy, wrócą do lewej strony strony i będą przewijać w dół.

Nielsen odkrył ten trend na trzech typach stron internetowych - o sekcjach, listach produktów e-commerce i stronach wyników wyszukiwania.

Eye-Tracker – urządzenie monitorujące ruch gałek ocznych

Eyetrackery wykorzystują promieniowanie podczerwone, które jest niewidoczne dla człowieka.

Dziś mamy do dyspozycji dwa typy nowoczesnych eyetrackerów. Pierwszy to eyetrackery mobilne w formie okularów, które umożliwiają rejestrację ruchu gałek ocznych w naturalnych sytuacjach, np. w supermarkecie, na ulicy, dworcu. Drugie to eyetrackery stacjonarne (niemobilne) zintegrowane z monitorem, na którym prezentowane są bodźce, a kamera rejestruje ich odbiór przez badanego.

Źródło: imotions.com


Dzięki takim badaniom jesteśmy w stanie sprawdzić, czy użytkownicy wykonują akcje pożądane przez nas na danej stronie, poza tym sprawdzamy co przykuwa ich uwagę, a co zostaje pomijane.

Zebarane dane pozwalają na przebudowanie witryny w taki sposób aby najważniejsze informacje znajdowały się w miejscach gdzie użytkownik najczęściej skupia swój wzrok.
Stalowa Wola ul. Targowa 14
Nowy Targ ul. Podtatrzańska
+48 512-730-906
kontakt@css-create.pl
Agencja Interaktywna
CSS-CREATE Kacper Rozesłaniec

Szybkie Menu: